dinsdag 25 januari 2011

Kenpo seminars in België door Katsudo Kenpo

Op vrijdag 21 januari 2011 vertrok ik naar Frameries om daar bij hem thuis Gino Puzzo te ontmoeten. Gino had mij gevraagd om zaterdag en zondag seminars in Kenpo Karate te geven aan zijn leerlingen. Gino is met zijn school enige tijd gelden begonnen met het Parker systeem dat wij al jaren trainen. Collega's Hans Hesselmann, Romano Michielsen en Michael Woudstra waren allen al eerder bij Gino geweest om zijn leerlingen bij te spijkeren in het Parker systeem, en nu kreeg ik dan de gelegenheid om daar iets aan toe te voegen.

Zaterdag ochtend begonnen we met een twee uur durend seminar over de verschillende soorten snelheid die een rol spelen in Kenpo. Fysieke snelheid, snelheid van waarneming en snelheid van reactie.

Daarna werd het grootste gedeelte van de middag besteed aan de technieken voor geel en oranje. Voor sommigen waren de technieken nieuw, voor anderen ging het meer om detaillering en verbetering. Tenslotte deed een groot aantal leerlingen een test voor gele of oranje band, die voor alle deelnemers positief verliep.


De avond brachten we door in een Chinees bufetrestaurant waar we werkelijk niets tekort kwamen. Niet alleen het eten was uitstekend, maar ook het gezelschap was bijzonder prettig.

De zondagochtend stond in het teken van vorm 7 (met twee korte stokken). Gino had mij gevraagd of ik iets aan vorm 7 wilde doen. Ik was toen nog in de veronderstelling dat die les voor zijn zwarte banders bedoeld was. Dat bleek echter niet het geval te zijn, alle niveaus deden mee. Deze ochtend bleek dat vorm 7 niet voor niets bij het niveau vierde dan hoort, de beginners hadden erg veel moeite om ook maar iets van de vorm op te pikken. Ik vormde dan ook al gauw de les om in een les over het uitvoeren van Kenpo-technieken, met stokken.

Alleen voor de gevorderden legde ik uit dat die technieken, achter elkaar uitgevoerd, vorm 7 zijn.

De rest van de dag werd gevuld met diverse technieken uit het paarse band niveau, en met een flink stuk van Lange vorm 2.

Een weekend met bijzonder veel trainingsuren (12 in totaal) werd afgesloten met een heerlijke couscous maaltijd bij Gino thuis bereid door zijn Algerijnse vrouw Fatia.

Foto: Giovanni, Marcel en Gino.